Глава 33 Лекция по културна антропология или урок по човечност
По "Недописан роман с предстоящи илюстрации и още нещо".
Всяка прилика с действителни лица, събития, места и организации е случайна!
Всяка прилика с действителни лица, събития, места и организации е случайна!
Ахтополският фар, фото: Добри Димитров |
След политико–обществените
промени той напусна работата си в Американското посолство, за да следва
докторантура по културна антропология. Той записа задочно, понеже не живееше в
София, а в Редутската федерация. Както казват зрелите хора, трябва и да се
работи за насъщния хляб. И така, Стефан започна работа като библиотекар и асистент
на леля Цанка.
Един ден в началото на юни с.г. на вратата
на неговия кабинет в Дървото се почука. Преводачът отвори вратата и беше
изненадан. Бяха Димитър Савов и Борис Филипов. Гостите седнаха на креслата, а
домакинът им направи кафе и седна при тях.
–
Как
сте, приятели? – развълнувано каза докторантът– Не сме се виждали от много
време. Всички питат „Къде се изгубиха Митко и Боби?“.
–
Какво
да ти кажа, Стефчо. Тази политика изобщо не я разбирам. – отговори Савов– Опитах
се да стана депутат, да поработя за тази държава. Създадохме партия с Боби, но
не постигнахме мнозинство. Трябваше да се коалираме с Партията–майка, но като
знаеш, че едвам се освободихме от властта й, не бива да й я връщаме.
–
Нали
вече са социалисти като всички леви партии в Европа?– каза Стефан–И в Полша има
такава партия, и в Чехия, Словакия, Унгария. Но все пак си имат разлики с нас в
много отношения.
–
Те
имат партии, но в тях не членуват важни фигури от тоталитарните режими. А при
нас само си смениха името, но все още са същите хора. – отговори Митко – За
пореден път показахме, че не сме готови за свободата си. И всичко е налице –
западат ни селата, икономиката, все още никой в Европа не иска българи и
румънци без виза. Но едно нещо ме радва – не позволихме да стане като в съседна
Югославия. Признахме и Македония като отделна държава, въпреки съпротивата на
някои „патриотични“ организации. Това е правилното решение, иначе ставаме като
Югославия. А кръчмарят в моето село Горски извор постоянно разправя за „македонизъм“, за отродителната
политика в Пиринския край и за зверствата на съседите ни над българското
население на тяхна територия.
Гръцкото училище в Ахтопол, днес музей и база на НХА. Снимка: Добри Димитров |
–
Въпреки
че все още съм студент, като историк мога да кажа, че имаме много неизяснени
неща в историята. – Боби се включи в дискусията Например гробът на Левски. Преди
няколко години Хайтов, писателят, написа книга за Апостола. Беше скандална, още
повече, че той беше плагиатствал, според слуховете, от писателката Яна Язова.
Четох в апокрифни самиздания*, че тя е починала при неизяснени обстоятелства. Както и да
е, не мога да дискутирам по тези неща, защото все още не съм достатъчно ерудиран.
Миналата година ходих при баба Ванга, помогнаха ми едно семейство от Редутската
федерация, техни роднини живеят в Петрич, на две къщи от пророчицата. Питах я
дали Митко ще влезе в политиката, както и за гроба на Левски.
–
И
тя какво отговори? – попита Стефан.
–
„Апостолите
ке влезат в синедриона, ама не като първосвещеници. Никой апостол не е станал цар
или първосвещеник“. После разбрахме, че мисията ни е друга. Според баба Ванга
останките на Апостола са погребани под
прага на една малка църквичка до хотел „Рила“.– отговори Боби.
–
За
малко да забравя истинската причина, която ни води тук. – каза бившият
председател – Баща ми прочете във вестника за леля Цанка, прочутата врачка от
Редута. Тя се пенсионира и иска да се мести на село. Работата е, че много хора
търсят помощ при нея, а тя не може без клиентите си. Назначила е един лечител
от с. Малко градище, да я замества. Той е приятел на Ненчо, казва се маг Петър.
По–малкият му брат, Михаил Астролога, се е заел да обучава младежи на
природолечение.
–
Да,
дъщеря ми също е в този клуб. – отговори Стефан – В програмата им, която сами
си правят, има дисциплина „История на нелегалните организации“ в България.
Обучават ги маг Михаил и асистентката му Яна, сигурно я познаваш. Искат да се
запознаят с теб, Боби и „професор“ Стефанов.
Яна ми е приятелка от детинство, учихме в едно училище в нашия район „Люлин“.
– отговори Савов – Аз от квартала, тя от село Клисура, близо до Банкя. Но когато
Яна навърши 15–16 г., се преселиха в днешна Амигления. Той работеше като камионджия,
возеше продукти между Редутската федерация и Банкя. Има конспиративна теория,
че извънземни са му помогнали да избяга от България, но не искам да го питам,
защото няма да го вземе насериозно. Аз вярвам в извънземни, но не го разкривам на всеки. Ако чуят съпартийците ми от „Тракийски конник“,
ще ме напуснат. А „Конникът“ е златен, все пак получавам субсидии за неговата издръжка.
Изведнъж вратата се отвори и в стаята влезе
един млад мъж. Той беше облечен като римски патриций и държеше книга в ръката си.
Това бе Михаил Пангас, учителят ни по природолечение.
–
Тракийски
конник, а? – засмя се магът – Що за име сте дали на политическа партия? Освен в
Лозен, никъде другаде няма да гласуват за вас.
–
Защо?
– учудено попита Митко Савов.
–
Защото
Тракийският конник е най–почитаният бог в Лозен. Щом църквата е изградена с камъни
от Херосовото капище, а освен това патронът й е конник, си представи какъв
синкретичен култ е това. Не си ли чел Джеймс Фрейзър? – отговори Михаил –Елате
в кабинета ми, за да си поговорим за нещо по–интересно от тая политика. Единственият
начин да помогнем на народа и страната си е чрез просвета и култура. Затова
искам да ви запозная с моя научен труд, чрез който придобих степен „маг–лечител
и антропоисторик“ в Школата на връх Св. Марина, край с. Малко градище . По вашите академични стандарти това
е равностойно на професор по история и културна антропология, инженер и доктор
по медицина. – каза магът и ни преподаде първата си лекция.
По–късно същият ден маг Михаил пристигна в Ахтопол, за да ни преподаде открит урок
по културна антропология.
–В съвременното общество, с увеличаването на знанието, науката, техниката
и изобщо представата ни за Вселената, се наблюдава отстъпване от религиозните
догми, внушавани ни хиляди години. – започна лекторът– Все повече хора търсят рационално, философско
и научно обяснение на различните религии. В началото на миналия век шотландският
изследовател и баща на културната антропология Джеймс Фрейзър, когото спомена маг
Михаил, лансира идеята, че в основата на всяка религия на цивилизованите
общества са култове, митове, легенди и предразсъдъци на по–примитивните народи
преди тях.
За
пример може да се посочат трите религии, произлизащи от праотеца Авраам– юдаизъм,
християнство и ислям. Общото между тях е монотеизмът – вярата в един–единствен
Бог, Създател на целия свят. Но тук няма да обсъждам теологията, а самата религиозна
система като напреднала форма на стари обичаи.
Започвам с познатата ви история за Мойсей,
първият законодател на Божия народ. Почти всички знаете, че е намерен в кошче сред
тръстиките на реката Нил не от кой да е, а от дъщерята на фараона. Тогава
евреите са били роби в Египет, но са се размножавали твърде много и са
заплашвали властта на царете. Затова фараонът издал заповед бабите/акушерките/ да убиват
мъжките новородени, а женските да оставят живи. Обаче акушерките пощадявали
живота им, като казвали, че еврейките раждат по–бързо от египтянките. Затова Бог
ги е благославял.
И така, стигаме до Мойсей. Името му означава „изваден
от вода“. Знаете ли кой друг е намерен в засмолена кошница? – Михаил се обърна към
нас. Всички мълчаха, но едно момче вдигна ръка и извика:
– Да, знам. Акадският цар Саргон е
открит в засмолена кошница, подобно на Мойсей.
– Браво, за първи път виждам някой млад
човек да знае такива работи. – зарадва се лекторът – Ела, момче. Как се казваш?
– Драган се казвам, син съм на
електричаря Митко от Малко градище. – отговори младежът.
– Ето, колеги, един кандидат за катедра
„Културна антропология“ в Старото дърво. – каза магът .
При това всички се разсмяха, защото никой не знаеше за Старото дърво.
–
Колеги,
може да ви звучи смешно, но училището, в което преподавам, е разположено в
голямо старо дърво в парка „Гео Милев“. За да учите там обаче, трябва да покажете
определени качества. Това са колективност, приятелство, взаимопомощ,
състрадание и уважение към всички хора. В нашата школа имаме необичаен начин за
прием. Ще помоля всеки да седне на този трон, украсен с мозайки. – каза магът и
посочи Престола на Нептун. Той беше изработен от студенти и преподаватели в
Академията, за да може всеки да си направи фотосесия и да седи на него,
гледайки морето.
Тронът на Нептун в Ахтопол. Фото: Добри Димитров |
Всички преминахме през „Съда“
на Михаил и застанахме на поляната. В това време магьосникът потърка кристалното
си кълбо и долетяха ято чайки. Но вместо обичайните звуци, чухме следната песен:
Кой е достоен за
храма на Пангаас?
Тронът ще избере
между всеки от вас.
Кой е достоен за
храма на Пангаас?
От Жеравна, от Ямбол,
от село Белчин,
от София,
от
Самоков прославен.
Ето кой ще приеме
нашата покана:
Закърмени с Балкана, с
богинята Диана,
със сицилианското слънце
и доброто сърце.
С милост от Ямбол, с
Катана от Сливенския
Балкан,
начело с принцесата
на Цари Мали град,
където човек на
човека е брат.
Като жълт кантарион
огънят ще разцъфти,
а благословена ще е тази,
която умело го върти.
Със сила на Дракон,
с умение на зограф,
той ще превърне
Благоуханния край
в истински земен рай.
Бившият дисидент,
от страната
нищо незаконно
не вземал,
ще бъде нашият генерал.
Волейболистка
с домашен любимец,
подарен за рождения й ден,
и
девойка със скромна, но
преумножена
слава,
ще бъдат приети в нашия орден.
Спортна астрономка,
консумираща само
домашни здравословни храни,
ще ни обяснява нощните звезди.
Попска внучка пред Бог
ще ни освети
и като служители на
Светлината
ще ни утвърди.
Всички бяхме объркани и
смутени, защото разбрахме за кого са предназначени тези „псалми“.
Това бяха Сара Белчинката,
Яна, Милена от Ямбол, Драган, Дидо от Ямбол, моя милост, Инна волейболистката, нейната
приятелка „Преси, която баницата меси“*, и една съученичка на ямболците – Катя
/Катан’я/** от с. Жеравна. Тя беше втора братовчедка на Милена – дядовците им бяха
двама братя. Единият се е оженил в Йовковото село, другият – в града на
буенека***. Братята и семействата им се срещаха по стара традиция на фолклорния
събор в местността „Бакаджиците“ край Ямбол, но по стечение на съдбата двете
братовчедки бяха в един клас и един курс. Освен тях към Ордена се присъединиха
Христина, наша състудентка от поп Христоновото коляно, и спортната астрономка Деница.
–
А
сега, момчета и момичета, нека се веселим за нашите колеги, приетите и
неприетите в Дома на леля Цанка. – каза новият ни учител
и запали огън с чадъра си. Дидо от Ямбол изпече пържоли, Сара и Милена
купиха питиета, а Катан’я извърши магически ритуал за здраве,
приятелство и сплотеност на колектива за вечни времена.
БЕЛЕЖКИ
*Стихът „Преси,
която баницата меси“ е от Класният рап, написан от Драган за неговите съученици
в художествената гимназия.
**Катан’я“ е заигравка с името на града в
Италия/и с името на Катя/, в който братовчедката на Милена прекарва 6–месечна студентска мобилност
по програма „Еразъм“. През 90–те години на миналия век Академията в Добревград има
сключен договор с програмни страни от ЕС. Според него в програмата може да
участва всеки, учещ или пребиваващ в Амигления, включително българските
студенти.
***Буенек , също
Буенец – български народен танц, танцьорка и обичай, спазван в Източна България.
Особено разпространен в Ямболско.
****Като допълнение: Запознат съм с творчеството и идеите на Джеймс Фрейзър
от неговата книга "Фолклорът в Старият завет", която четях през ваканциите на село. /Бел. авт./
****Като допълнение: Запознат съм с творчеството и идеите на Джеймс Фрейзър
от неговата книга "Фолклорът в Старият завет", която четях през ваканциите на село. /Бел. авт./
Коментари
Публикуване на коментар